20 mai, 2005

Tilgodelapp?

Tilgodelapp?En tilgodelapp er et rentefritt lån du må yte som en straff for at du var så dum å kjøpe et produkt du ikke likte!

Nettbutikker og postordrefirma er iflg angrerettloven pålagt å informere sine kunder om angrefrist og mulighet til å returnere varene innen 14 dager via et obligatorisk angrefristskjema mot at kunden betaler returporto. For telefon- og dørselgere betales returportoen av selgeren. Dersom angrefristskjemaet ikke leveres med varene, gjelder isteden 3 mnd angrerett! Kunder på nett gis altså en trygghet som trolig øker sjansen for handel.

De aller fleste som kjøper noe, gjør det fordi de vil ha dette produktet, og ikke for å returnere det. De som selger gode produkter og driver ærlig markedsføring behøver derfor ikke å frykte at alle varene kommer i retur. I vanlige butikker er det ikke alltid like enkelt. Noen har innført en selvpålagt bytterett innen 7 dager, spesielt innen klær, men dette gjelder ikke alle. Men hvorfor kan ikke alle butikker vise sine kunder at de stoler på dem og gi dem denne muligheten, selv om ikke loven krever det? Skulle vi da plutselig gå amok og kjøpe alt mulig vi ikke trenger for så å returnere det? Jeg tror ikke det. Jeg ser at det finnes spesialtilfeller som undertøy eller klær noen ville bruke på byen i helga for så å returnere dem (jeg burde gjort det med konfirmasjonsdressen i sin tid), men det går vel an å sikre seg mot dette? Varene skal være nye og ubrukte, slik at de kan selges på nytt.

Nettbutikkene vil helt opplagt bli mer effektive med tiden og dermed vil tradisjonelle butikker få enda tøffere vilkår. Burde de ikke da tenke nytt i forhold til slike problemstillinger? De som behandler meg med en negativ attitude i forbindelse med reklamasjoner og returer gir meg ikke akkurat lyst på et gjenbesøk med det første! Om skoene ikke passet til dressen, vil jeg ha pengene tilbake hvis butikken ikke har noe annet jeg trenger. Hva skal jeg med en tilgodelapp?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kan godt forstå at du ikke driver butikk, pipen ville fått en annen låt om du hadde denne erfaringen!
For det første: kunden har ingen krav på å få byttet en vare med mindre det er gjort avtale om det på forhånd, det er butikkenes egen velvilje at en i det hele tatt får byttet en vare!
For det andre: Noen veldig få ødelegger for veldig mange, feks. klær. kjenner ikke til noen klesbutikker som deponerer eller bytter over helg, klær det lukter røyk av vil ikke butikkene ha tilbake!

D-kay sa...

Ps anonym as... ; bytterett som i bloggen, gjelder ved handel utenfor butikkens lokaler! Og i butikken, gir de fleste seriøse aktører bytterett likevel. Men det jeg skulle komentere var, tilgodelapp er like naturlig for en butikk som retten til å bytte kan man si, man regner deg jo for en god kunde? og du vill jo legge igjenn mange 1000 den nærmeste tiden? så om noe av disse kommer i form av byttelapper kan vel være tilbesvær for noen? La gjerne butikken ta vare på lappen så du slipper å holde styr på nok en lapp, så får du brukt den nestegang du handler!;)

skitX sa...

Slike lapper har en tendens til ikke å bli brukt også, så mye så at økonomier i fjor gikk ut og anbefalte folk om ikke å gi gavekort til jul - de blir bare liggende i skuffen.

Anonym sa...

Hvis du mener at butikkene skal gi ut penger når noen returnerer plagget, tenker du ikke særlig langt. Hv om det er siste plagget butikekn ahr igjen i den str? Skal butikken yte et rentefritt lån til kunden da, ettersom de har betalt for plagget til produsent før det blir solgt? Det er vel ikke butikken som har "tvunget" kunden til å kjøpe plagget.