13 juli, 2005

Trening for alle penga

Det er flere årsaker til at jeg bør og har lyst til å trene i et treningsstudio, men det kan være minst like mange grunner til at jeg ønsker å slutte når jeg først har begynt! Jeg kan ganske enkelt miste motivasjonen for å trene, eller enda verre - aldri finne den. Jeg skal kanskje flytte til et sted hvor ordet 'treningssenter' bare forårsaker måpende uttrykk eller pådrar meg kanskje et prolaps mens jeg forsøker å imponere andre medlemmer. Listen kan gjøres lang.

I slike tilfeller er det veldig upraktisk at de fleste treningssenter på død og liv skal binde meg til minst 12 måneder som om det hele dreier seg om en slags straff i steden for noe positivt. I butikkverdenen blir det noe sånt som et krav om at jeg minst må kjøpe 12 CDer hvis det i det hele tatt skal være vits i å betjene meg.

Jeg ser at bindingstiden bidrar til større forutsigbarhet for treningssenteret, men er slett ikke sikker på om det gir mer langsiktige og fornøyde kunder. Tvert imot tror jeg at de som lanserer trening til lav pris uten bindingstid vil få mange langsiktige kunder. Det er som med kjøp av klær eller andre varer. Du kjøper det ikke for å bytte, og du begynner ikke å trene for å slutte.

La heller de som er medlemmer i mer enn et år få rabatter i form av frie måneder, treningsutstyr eller personlig innstruktør slik at det vil lønne seg å svette mer.

Ingen kommentarer: